داستان شیطان و مرد نماز گزار

مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.
لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،
خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.
مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و
در همان نقطه مجدداً زمین خورد!
او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش
را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید.
مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید.))،
از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.
مرد اول از او بطور فراوان تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد
ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند، مرد اول از مرد چراغ بدست
در خواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند.
مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند.
مرد اول درخواستش را دوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود.
مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند.
مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.)) مرد اول با شنیدن این جواب جا خورد.
شیطان در ادامه توضیح می دهد:
((من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم.))
وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیز کردید و به راهمان به مسجد برگشتید،
خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم
و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه بیشتر به راه مسجد برگشتید.
به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانواده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یک بار دیگر
باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را خواهد بخشید.
بنا براین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم.



تاريخ : پنج شنبه 30 بهمن 1393 ا 17:59 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

دو دریا 

سوره النمل, آيات ۶۰ و ۶۱
[آيا آنچه شريك مى‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه آسمانها و زمين را خلق كرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسيله آن باغهاى بهجت‏انگيز رويانيديم كار شما نبود كه درختانش را برويانيد آيا معبودى با خداست [نه] بلكه آنان قومى منحرفند.
[آيا شريكانى كه مى‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمى‏دانند



تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393 ا 8:47 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

قرآن كریم كتابی است كه از سوی خداوند توسط جبرئیل امین به پیامبر برگزیده اش حضرت محمدبن عبدا... وحی و نازل گردید این كتاب شریف حاوی دستورات و سفارشاتی است جامع برای زندگی انسانی و بعبارت دیگر كتابی است برای انسان سازی و راهنمایی بشر بسوی كمال و وصول حقیقت .

قرآن كتاب آسمانی مسلمانان است و هر مسلمانی موظف است تا حد توان در شناخت آن و مفاهیم این كتاب ارزشمند بكوشد . در این نوشتار تلاش شده است تا بخشی از اقیانوس بیكران كلام الهی به زبانی ساده تنظیم و مورد استفاده همگان قرار گیرد .

منبع اصلی مطالب این نوشتار تفسیر نمونه حضرت آیت ا... مكارم شیرازی و همچنین تفسیر موضوعی ایشان بنام پیام قرآن كه تا كنون دو دوره معارف اسلامی و اخلاق در قرآن آن منتشر گردیده و تعداد دیگری از كتب معتبر در این زمینه می باشد .

مطالب تنظیمی در دو بخش شكلی و محتوایی بوده و برای ورود به این دو بخش مقدمه ای در 14 بند تنظیم گردیده است كه آشنایی با آنها كاملا مفید است .

امید است مطالعه این نوشتار بتواند استفاده كنندگان از آنرا با گوشة كوچكی از اقیانوس بیكران قرآن آشنا نماید . ان شاءالله تعالی

ضمنا بمصداق حدیث ثقلین( انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله وعترتی) در این تحقیق كتاب كافی معتبرترین وقدیمی ترین كتاب حدیث نوشته مرحوم كلینی نیز مورد مطالعه قرار گرفته لذاروایت با ذكر شماره ان از كتاب مورداشاره امده است

در این تحقیق كتاب كافی نوشته مرحوم كلینی نیز مورد مطالعه قرار گرفته لذاروایت با ذكر شماره ان از كتاب مورداشاره امده است.

یك: نامها و صفات قرآن

نام اصلی كتاب خداوند قرآن است كه 85 بار در كتاب خدا از آن یادشده است .

قرآن از ریشة قرائت و به معنای خواندن است و برخی آن را از ریشه قرن به معنای جمع كردن می دانند اما قرآن اسامی و اوصاف دیگری نیز دارد كه در كتاب خداوند بدانها اشاره شده است ما در اینجا به اسامی وسپس صفات قرآن اشاره می كنیم .

الف ) نامها: فرقان – كتاب – ذكر – تنزیل – موعظه – شفاء – هدی – رحمت – نور – حدیث – تذكره – كلام – حكم – سراج – ذكری – حكمت – نعمت – حبل – قصص - تبیان- بینه- بصائر – فصل – صدق – عدل – صحیفه – ضیاء - بشری – برهان – بلاغ – بیان – نبا - قول فصل – كلام ا... . .

ب ) صفات: مجید – عزیز – كریم – عظیم – مبین – حكیم – عربی – مبارك – قیم – هادی – حق – بشیر – نذیر – منیر – شافی – منادی – ثقیل – عجب – مصدّق – مهیمن – صراط مستقیم – احسن الحدیث-ذی الذكر-علی-كبر

در مجموع حدود هفتاد نام و صفت برای قرآن كریم آمده است .

باستناد حدیث ثقلین قرآن كریم ثقل اكبر و معصومین ثقل اصغرند .

دو: زبان لهجةو رسم الخط قرآن

الف) زبان و لهجة قرآن

قرآن به زبان عربی نازل شده است و با توجه باینكه پیامبر اهل جزیره العرب و از قبیله قریش بودند لذا به لهجة حجازی و قریشی تكلم می فرمودند بنابراین سعی تمام قاریان قرآن بر این است كه این كتاب عزیز را به همان زبان و لهجة پیامبر قرائت كنند .

امروزه زبان عربی یكی از شش زبان رسمی در سازمان ملل متحد است و علاوه بر 22 كشور عربی كه به زبان عربی تكلم می كنند در كشورهای اسلامی به عنوان زبان دوم به كار میرود به عبارت دیگر بیش از یك میلیارد نفر از مردم جهان با زبان عربی آشنایی دارند .

اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تدریس زبان عربی را در دوره متوسطه الزامی دانسته است.

در قرآن كریم در 12آیه بمساله زبان قرآن اشاره شده است كتاب فصلت آیاته قرآناعربیالقوم یعلمون 3 فصلت سایرآیات عبارتنداز 12احقاف-58دخان-3زخرف-7شوری-28زمر-195شعرا-2یوسف-113طه-37رعد-103نحل و44فصلت زبان عربی و عبر ی جزء زبانهای سامی محسوب میشود.

ب: رسم الخط قرآن

در صدر اسلام قرآن با رسم الخط كوفی نوشته می شد كه كلمات آن دارای نقطه ، حركات و علائم نبودند لیكن بعدا رسم الخط نسخ كه دارای سهولت و زیبایی بیشتری بود جایگزین آن شد و این رسم الخط تا كنون جاریست . در ایران قرآن را بخط فارسی كه معروف به نستعلیق است نگاشته اند .

غالب قرآنهای موجود در ایران و كشورهای اسلامی بخط عثمان طه نویسنده معروف عربستان سعودی است . بهترین امتیاز كار این نویسنده تنظیم قرآن در صفحات با آیات كامل است و لذا آیه 282 بقره كه طولانی ترین آیه قرآن است در یك صفحه گنجانده شده ( ص 48 ) و كل آن در 604 صفحه تنظیم گردیده است هر صفحه 15 خط باستثنای صفحات اول و آخر .

ضمنا پیامبر اسلام امی بودند و هرگز خط ننوشتند وتنها به امضاء خود می پرداختند .

آیه 48 عنكبوت چنین بیان میدارد:

و ماكنت تتلوا من قبله من كتاب و لا تخطه بیمینك اذا لارتاب المبطلون .

سه: نزول قرآن و فترت ان

الف: نزول قرآن

قرآن كریم دوبار بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده است .

1- بصورت دفعی و یكجا:

در شب قدر در ماه مبارك رمضان در سال 41 عام الفیل

قرآن كریم در 4 آیه به این نزول دفعی اشاره نموده است ؛

انا انزلناه فی لیله القدر1قدر

انا انزلناه فی لیله المباركه 2 دخان

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن 185 بقره

نزل به الروح الامین علی قلبك193شعرا

در نزول دفعی قرآن از واژه انزال استفاده نموده است .

ضمنا بموجب روآیات اسلامی نزول دفعی قران درشب قدربوده و كلیه كتب الهی به پیامبران خود در ماه رمضان نازل شده است (637تا645)

2- بصورت تدریجی:

در طول 23 سال رسالت پیامبر از 27 رجب سال 40 عام الفیل در غار حراء تا رحلت ایشان در 28 صفر سال 11 هجری .

به این آیات توجه فرمائید:

لاتحرك به لسانك لتعجل به آن علینا جمعه و بیانه فاذا قرآناه فاتبع قرآنه ثم آن علینا بیانه 17 قیامه

و لاتعجل بالقرآن من قبل آن یقضی الیك وحیه113 طه

و قرآنا فرقناه لتقرا علی الناس علی مكث و نزلناه تنزیلا 107 اسراء

و اذا بدلنا آیه مكان آیه وا... اعلم بما ینزل103 نحل

ماننسخ من آیه او ننسها نات بخیر او مثلها 100 بقره و سایر شواهد تاریخی و اسباب النزول

در خصوص نزول تدریجی قرآن از واژه تنزیل استفاده كرده است .

قابل ذكر است كه سوره حمد غیر از نزول دفعی دوبار یكی در مكه و دیگری در مدینه بهنگام تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام نازل گردیده است .

قرآن در این مورد می فرماید:

و لقد اتیناك سبعا من المثانی و القرآن العظیم 88 حجر



تاريخ : پنج شنبه 9 بهمن 1393 ا 9:1 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

سوره های گروهی:

*سوره هایی که با حروف مقطعه «حم»آغاز شده اند(مؤمن،فصلت،زخرف،شوری،احقاف، دخان وجاثیه)را حوامیم نامیده اند.

*سوره های حمد،انعام،کهف،سبأ وفاطر را حامدات می گویند.

*سوره های بقره،آل عمران،اعراف،عنکبوت،روم،لقمان وسجده به اَل ممشهور شده اند.

*سوره های فتح،سجده،حشر،طلاق،ن والقلم،حجرات،تبارک،تغابن،منافقون،جمعه، صف،جن،نوح،مجادله،ممتحنه وتحریم را ممتحنات می گویند.

*سوره های اسراء،حدید،حشر،صف،جمعه،تغابن واعلی رابه مسبّحات معروفند.

*سوره هایی که دارای سجده ی واجب هستند عزائم می گویند.(فصّلت،نجم،علق،سجده)

*سوره های اسرا،کهف،مریم،طه وانبیا را عتاق نامیده اند.

*به سوره های شعراء،نمل وقصص طواسین می گویند.

*به سوره های بقره وآل عمران زهروان می گویند.

*به سوره های انفال وتوبه قرینتین می گویند.

*به سوره های فلق وناس معوذتین می گویند.

*به پنج سوره از قرآن که با کلمه ی «قل» آغاز می شوند(جن،کافرون،اخلاص، فلق وناس) را مقولات نامیده اند.

*به 66سوره ی قرآن یعنی سوره های حمد وق تا پایان قرآن مفصّلات می گویند.

*سوره هایی که با واژه ی إذا آغاز شده اند را زمانیه نامیده اند.

*سوره هایی که با تسبیح شروع می شوند به عروس های قرآن معروفند.

*سوره هایی که با «المر»آغاز شده اند را بساتین قرآن  نامیده اند.



تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1393 ا 11:22 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

يک پزشک مصري موفق شد با الهام از آيات سوره يوسف (ع) داروي درمان آب مرواريد را بسازد. 

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايکنا) به نقل از روزنامه «يمن‌تايمز»، اين دارو که «داروي قرآن» نام دارد، توسط دکتر عبدالباسط محمد و با استفاده از ترکيبات موجود در عرق بدن انسان ساخته شده است. 

دکتر عبدالباسط محمد درباره نحوه الهام از آيات قرآن بري ساخت اين دارو مي‌گويد: يک روز صبح در حال خواندن سوره يوسف(ع) بودم که آيات 84 تا 93 اين سوره نظر مرا جلب کرد. حضرت يوسف (ع) که اکنون عزيز مصر است، در آيه 93 خطاب به برادران خود مي‌گويد: «حال اين پيراهن مرا ببريد و بر روي صورت پدرم بيندازيد تا بينا شود. 

حضرت يعقوب(ع) در فراق فرزند خود يوسف (ع) بسيار گريه مي‌کند و بر اثر اين گريه‌ها چشم‌هايش سفيد شده و بينايي خود را از دست مي‌دهد. اما با انداختن پيراهن يوسف (ع) بر روي چشمان پدر، بينايي حضرت يعقوب (ع) بازمي‌گردد. 

او مي‌افزايد: من با خود فکر کردم که چه چيز در پيراهن يوسف (ع) مي‌توانست اثر شفابخش بر چشمان يعقوب(ع) گذارد و سرانجام به اين نتيجه رسيدم که چيزي جز عرق بدن يوسف (ع) نمي‌تواند عامل بينايي چشمان پدر باشد. با مطالعه بر روي ترکيبات عرق انسان و آزمايش آن بر روي خرگوش‌ها به نتايج مثبتي دست يافتم. پس از آزمايش داروي خود بر روي 250 بيمار مبتلا به آب مرواريد و احراز 99 درصدي اثربخشي اين دارو، برايم مسجل شد که اين معجزه‌ي از سوي قرآن بود. 

يادآوري مي‌شود، قرار است يک شرکت داروسازي سوئيسي «داروي قرآن» را که بدون عوارض جانبي است و 99 درصد موثر بوده و به تاييد موسسات تحقيقاتي اروپا و آمريکا رسيده است، به توليد انبوه برساند.



تاريخ : دو شنبه 6 بهمن 1393 ا 8:26 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

برخی از نویسندگان و صاحب نظران در چند دهه اخیر٬ بُعد دیگری برای اعجاز قرآن بیان کرده اند که همان اعجاز عددی قرآن است. بر اساس این ادعا یک نظم ریاضی بر قرآن حاکم است٬ اما تا چند سال اخیر این راز علمی پنهان مانده بود و با ظهور رایانه هایی که می توانند حسابهای بسیار زیادی را در مدت کم و با دقت بالایی انجام دهند پرده از روی نظم ریاضی قرآن برداشته شد. رأس این گروه از پژوهشگران قرآن٬ افرادی چون رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل هستند.

دکتر رشاد خلیفه٬ بیوشیمیست و محقق آمریکایی مسلمان(مصری الاصل)٬ با هدف به دست آوردن توضیحی برای پارافهای اسرار آمیز قرآن٬ سوره های پاراف دار  را به کامپیوتر وارد کرد و پس از چند سال تحقیق در سال 1973 اولین کتاب خود را به نام معجزات قرآنی اهمیت حروف اسرار آمیز به چاپ رساند. تحقیقات بیشتر٬ پرده از یک سیستم پیچیده ریاضی برداشت که در سراسر قرآن و همه جزئیات آن حکمفرماست.

پدیده بى نظیرى که در قرآن وجود دارد، در هیچ کتاب نوشته دست بشر یافت نمی شود. هر یک از عناصر قرآن داراى ترکیبى ریاضی است. به خاطر این کد ریاضى جامع، کوچکترین تغییر در متن یا ساختمان ترکیبى قرآن، بلافاصله آشکار می شود.

طراحی بسیار شگفت انگیز

تمامی متن قرآن از یک نظم شگفت آور ریاضی تبعیت می کند. مبنای این سیستم ریاضی عدد 19 است. و 19 مخرج مشترکی برای تمامی اجزای قرآن است. این سیستم ریاضی٬ مانند خود قرآن، از بسیار ساده تا بسیار مشکل متغیر است. حقایق ساده مشاهداتى هستند که بدون هیچ وسایلى می توان آنها را بررسى کرد. ولی حقایق پیچیده ای هم وجود دارند که فقط به کمک ماشین حساب یا کامپیوتر قابل محاسبه اند.
 کلمه "الله" در قرآن ۲۶۹۸ مرتبه تکرار شده است(142×19).
اما، سیستم ریاضى قرآن تنها به کلمه "الله" محدود نیست؛ بلکه بسیار گسترده، بسیار پیچیده، و کاملا جامع است.

حقایق ساده
۱. اولین آیه (۱:۱)، معروف به "بسم الله"، شامل ۱۹ حرف است.
۲. قرآن داراى ۱۱۴ سوره است که می شود  (6×19)
3. بسم الله ۱۱۴ مرتبه تکرار شده است، با وجود غیبت مرموز آن در سوره ۹ (درسوره ۲۷ دو بار تکرار شده است ) و ۱۱۴ = (6×19)
4. از غیبت بسم الله در سوره ۹ تا بسم الله اضافى در سوره ۲۷، دقیقاً ۱۹ سوره است.
5. مجموع شماره سوره ها از ۹ تا ۲۷ می شود (27+26+25+.......+12+11+10+9) = ۳۴۲ یا (18×19)
6. همچنین مجموع کلمات بین دو بسم الله سوره ۲۷هم برابر با 342 کلمه است که باز هم مساوی است با(18×19)
7. اولین آیات معروفى که ابتدا به پیامبر وحى شد (5-1:۹۶) شامل 19 کلمه است.
8. این اولین وحى، داراى ۷۶ حرف یعنی (4×19) است.
9. سوره ۹۶ که از نظر ترتیب زمانى اولین سوره است، داراى ۱۹ آیه است.
10. این اولین سوره از نظر ترتیب زمانى، از آخر قرآن نوزدهمین سوره است.
11. سوره ۹۶ شامل ۳۰۴ حرف عربى است و ۳۰۴ می شود (16×19)
12. آخرین سوره فرستاده شده(سوره ۱۱۰) شامل ۱۹ کلمه است.
13. اولین آیه از آخرین سوره وحى شده (1:۱۱۰) شامل ۱۹ حرف است.
14. ۱۴ حرف مختلف عربى، ۱۴ "پاراف قرآنى" مختلف (مانند ا . ل. م) را تشکیل می دهند که در ابتداى ۲۹ سوره قرار دارند. مجموع این اعداد می شود ۱۴+۱۴+۲۹=۵۷ یا (3×19)
15. مجموع ۲۹ سوره اى که "پاراف هاى قرآن" در آنها آمده است می شود:

822=68+50+.........+7+3+2 که این عدد به علاوه مجموعه تعداد پاراف ها می شود:

836=14+822 یا همان(44×19)
16. بین اولین سوره پاراف دار(۲) و آخرین سوره پاراف دار (۶۸)، تعداد ۳۸ سوره بدون پاراف وجود دارد که می شود (2×19)
17. بین اولین و آخرین سوره هاى پاراف دار 19 مجموعه پاراف دار و بدون پاراف وجود دارد.
18. ۳۰ عدد مختلف در قرآن تکرار شده است:

1٬2٬3٬4٬5٬6٬7٬8٬9٬10٬11٬12٬19٬20٬30٬40٬50٬60٬70٬80٬99٬100٬200٬300٬1000٬

2000٬3000٬5000٬50000٬100000 مجموع این اعداد می شود 162146 یا (8534×19)

19. مجموع شماره آیاتى که دارى کلمه "الله" است، می شود ۱۱۸۱۲۳، این عدد هم بر ۱۹ قابل قسمت است: ۱۱۸۱۲۳=(6217×19)

 

نمونه هایی دیگری از اعجاز عددی قرآن

1.حروف مقطعه

در 29 سوره از قرآن حروف مقطعه آمده است که مجموع آنها 28 حرف از الفبای عربی را تشکیل می دهد، که گاهی آنان را حروف نورانی قرآن می نامند.

الف:نسبت حرف(ق) در سوره "ق" از تمام سوره های قرآن بیشتر است.

ب:مقدار حرف(ص)  در سوره "ص" نیز به تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره دیگر بیشتر است.

ج:و نیز حرف(ن)در سوره "ن و القلم" بزرگترین رقم نسبی را در 114 سوره قرآن کریم دارد.

2. 90% اوامر قرآن هفتگانه یا سه گانه یا یگانه است

برای مثال امر: "اعبدوا" (بپرستید) را 3 بار خطاب کرده است٬ 3 بار نسبت به اهل مکه در قرآن آمده است و 3 بار نسبت به پیامبر(ص)  آمده است، شعیب پیامبر(ع) 3 بار به قوم خود گفته است، نوح(ع) 3 بار و هود(ع) 3 بار و صالح(ع) 3 بار و عیسی(ع) نیز 3 بار گفته اند که این سر غریب و عجیبی است.

3. اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم

جمع اعداد زوج در قرآن کریم دقیقا مساوی با جمع تعداد آیات قرآن  6236 می باشد.

جمع اعداد فرد مساوی مساوی با 6555 که حاصل جمع شماره سوره می باشد.

http://www.8pic.ir/images/72342719614993482608.gif



تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 ا 12:0 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

کلمه ی قرآن به معنای خواندن است و از آن جا که باید با خواندن آیه های قرآن کریم، با راه های سعادت آشنا شویم. به این کتاب « قرآن » گغته می شود.

خوب است بدانیم که قرآن کریم با قرآن مجید با هم فرقی ندارند ؛ منظور از این دو نام همان کتاب آسمانی مسلمانان است . کلمه ی « مجید» و « کریم » هر دو صفاتی بر قرآن هستند . ما دو قرآن نداریم که یکی کریم و یکی مجید باشد. این درست مثل آن است که ما یک گل را نشان دهیم و یک بار بگوئیم « این گل زیباست»  و یک بار بگوییم «این گل قرمز است » ما در این دو جمله ، درباره یک گل سخن می گوئیم که هم قرمز است و هم زیبا. قرآن هم یکی بیشتر نیست هم مجید است هم کریم. در سخنان چهارده معصوم علیه السَّلام صفاتی درباره ی قرآن بکار رفته است: راهنما، بهترین داستان ، نجات دهنده ، سودمندترین پند، بهار دل ها ، سعادت بزرگ. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در طول عمر خود هرگز چیزی ننوشت. آن حضرت آیه های قرآن را برای مردم می خواند و گروهی از آنان که سواد داشتند ، قرآن را بر روی پوست حیوانات ، استخوان های پهن شتر ، چوب درختان یا پارچه های ابریشمی می نوشتند. این گروه در تاریخ به « کاتبان وحی » مشهورند. کلمه ی « کاتب» در زبان عربی به معنای نویسنده است.

 تعداد کاتبان وحی :

تعداد کاتبان وحی گاه به ۴۰ نفر نیز می رسید که مهمترین آنها امیرمؤمنان علی ( ع) بود. آن حضرت اولین کسی بود که به نوشتن آیه های قرآن پرداخت و تا آخرین روزهای عمر پیامبر (ص) نیز به این کار ادامه داد. امام علی ( ع) فرمود است: به خدا قسم آیه ای نازل نشد مگر آن که پیامبر (ص) آن را بر من می خواند و تفسیر و معنای حقیقی آن را به من می آموخت. کسانی که در حال یادگیری قرآن هستند برای بهتر خواندن ، تمرین می کنند . گاهی قرآن را غلط می خوانند. غلط خواندن آنان گناه نیست، زیرا آنان عمدی این کار را نمی کنند. پس نباید از ترس غلط خواندن ، قرائت و تمرین برای بهتر خواندن آن را کنار بگذاریم. قرآن هواندن در راه رفتن اشکال ندارد بلکه استفاده از این فرصت برای خواندن کتاب خدا خیلی هم خوب است.

 قسم خوردن:

 قسم خوردن به قرآن حرام نیست اما نباید برای هر کاری به این کتاب عزیز قسم بخوریم. البته بهتر است هیچ گاه به خدا ، قرآن و نام امامان علیهماالسّلام قسم نخوریم. در زبان عربی کلمه ی آیه به معنای علامت و نشانه است. آیه های قرآن را به این دلیل به این نام می خوانند که هر کدام نشانه ای از هدایت خداوند است و درستی سخن حضرت محمد (ص) است. جمع کلمه آیه، آیات است و اندازه هر آیه را پیامبر (ص) تعیین کرده است.

 سوره:

سوره در زبان عربی از کلمه ی « سور» گرفته شده است و به معنای برج و باورهایی است که در گذشته ها دور تا دور شهر می کشیدند و چون هر سوره تعدادی از آیات را در دل خود جای داده است از این نظر مانند حصار شهر است که خانه های شهر را درون خود جای داده است . به همین دلیل به آن نیز سوره گفته اند.

 

 


تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 ا 11:46 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

گفتم: خسته‌ام   
گفتی: لاتقنطوا من رحمة الله
     .:: از رحمت خدا نا امید نشید(زمر/53) ::.

گفتم: هیشکی نمی‌دونه تو دلم چی می‌گذره
گفتی: ان الله یحول بین المرء و قلبه
     .:: خدا حائل هست بین انسان و قلبش! (انفال/24) ::.


گفتم: غیر از تو کسی رو ندارم
گفتی: نحن اقرب الیه من حبل الورید
     .:: ما از رگ گردن به انسان نزدیک‌تریم (ق/16) ::.



گفتم: ولی انگار اصلا منو فراموش کردی!
گفتی: فاذکرونی اذکرکم
     .:: منو یاد کنید تا یاد شما باشم (بقره/152) ::.



گفتم: تا کی باید صبر کرد؟
گفتی: و ما یدریک لعل الساعة تکون قریبا
     .:: تو چه می‌دونی! شاید موعدش نزدیک باشه (احزاب/63) ::.



گفتم: تو بزرگی و نزدیکت برای منِ کوچیک خیلی دوره! تا اون موقع چیکار کنم؟
گفتی: واتبع ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله
     .:: کارایی که بهت گفتم انجام بده و صبر کن تا خدا خودش حکم کنه (یونس/109) ::.


گفتم: خیلی خونسردی! تو خدایی و صبور! من بنده‌ات هستم و ظرف صبرم کوچیک... یه اشاره‌ کنی تمومه!
گفتی: عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم
     .:: شاید چیزی که تو دوست داری، به صلاحت نباشه (بقره/216) ::.


گفتم: انا عبدک الضعیف الذلیل...  اصلا چطور دلت میاد؟   
گفتی: ان الله بالناس لرئوف رحیم
     .:: خدا نسبت به همه‌ی مردم - نسبت به همه - مهربونه (بقره/143) ::.


گفتم: دلم گرفته 
گفتی: بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا
     .:: (مردم به چی دلخوش کردن؟!) باید به فضل و رحمت خدا  شاد باشن (یونس/58) ::.


گفتم: اصلا بی‌خیال! توکلت علی الله   
گفتی: ان الله یحب المتوکلین
     .:: خدا اونایی رو که توکل می‌کنن دوست داره (آل عمران/159) ::.


گفتم: خیلی چاکریم!   
ولی این بار، انگار گفتی: حواست رو خوب جمع کن! یادت باشه که:

و من الناس من یعبد الله علی حرف فان اصابه خیر اطمأن به و ان اصابته فتنة انقلب علی وجهه خسر الدنیا و الآخره
.:: بعضی از مردم خدا رو فقط به زبون عبادت می‌کنن. اگه خیری بهشون برسه، امن و آرامش پیدا می‌کنن و اگه بلایی سرشون بیاد تا امتحان شن، رو گردون میشن. خودشون تو دنیا و آخرت ضرر می‌کنن (حج/11) ::.


گفتم:...
دیگه چیزی برای گفتن نداشتم.

گفتم: چقدر احساس تنهایی می‌کنم
گفتی: فانی قریب
     .:: من که نزدیکم (بقره/۱۸۶) ::.


گفتم: تو همیشه نزدیکی؛ من دورم... کاش می‌شد بهت نزدیک شم
گفتی: و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفة و دون الجهر من القول بالغدو و الأصال
     .:: هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت، با خوف و تضرع، و با صدای آهسته یاد کن (اعراف/۲۰۵) ::.

گفتم: این هم توفیق می‌خواهد!
گفتی: ألا تحبون ان یغفرالله لکم
     .:: دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/۲۲) ::.


گفتم: معلومه که دوست دارم منو ببخشی
گفتی: و استغفروا ربکم ثم توبوا الیه
     .:: پس از خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه کنید (هود/۹۰) ::.


گفتم: با این همه گناه... آخه چیکار می‌تونم بکنم؟     
گفتی: الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده
     .:: مگه نمی‌دونید خداست که توبه رو از بنده‌هاش قبول می‌کنه؟! (توبه/۱۰۴) ::.


گفتم: دیگه روی توبه ندارم
گفتی: الله العزیز العلیم غافر الذنب و قابل التوب
     .:: (ولی) خدا عزیزه و دانا، او آمرزنده‌ی گناه هست و پذیرنده‌ی توبه (غافر/۲-۳) ::.


گفتم: با این همه گناه، برای کدوم گناهم توبه کنم؟
گفتی: ان الله یغفر الذنوب جمیعا
     .:: خدا همه‌ی گناه‌ها رو می‌بخشه (زمر/۵۳) ::.


گفتم: یعنی بازم بیام؟ بازم منو می‌بخشی؟
گفتی: و من یغفر الذنوب الا الله
     .:: به جز خدا کیه که گناهان رو ببخشه؟ (آل عمران/۱۳۵) ::.


گفتم: نمی‌دونم چرا همیشه در مقابل این کلامت کم میارم! آتیشم می‌زنه؛ ذوبم می‌کنه؛ عاشق می‌شم! ...  توبه می‌کنم
گفتی: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین
     .:: خدا هم توبه‌کننده‌ها و هم اونایی که پاک هستند رو دوست داره (بقره/۲۲۲) ::.


ناخواسته گفتم: الهی و ربی من لی غیرک     
گفتی: الیس الله بکاف عبده
     .:: خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟ (زمر/۳۶) ::.


گفتم: در برابر این همه مهربونیت چیکار می‌تونم بکنم؟
گفتی:

یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمت الی النور و کان بالمؤمنین رحیما
.:: ای مؤمنین! خدا رو زیاد یاد کنید و صبح و شب تسبیحش کنید. او کسی هست که خودش و فرشته‌هاش بر شما درود و رحمت می‌فرستن تا شما رو از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون بیارن. خدا نسبت به مؤمنین مهربونه (احزاب/۴۱-۴۳) ::.
 



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:51 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114، سوره مائده آمده است: "عیسی‌ بن مریم گفت: بارالها! پرودگارا! برای ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد." ‏‏"عید" روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید و در شرع مقدس اسلام، روزهای غدیر، قربان و فطر عید نامیده می‌شوند که در عید اضحی، قربانی و در عید فطر، زکات فطره مطرح است و درغدیر، حضرت علی (ع) به امامت منصوب شدند. همچنین می‌توان گفت؛ عید آن روزی است که در آن نماز ویژه‌ای برگزار کنند یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید و یا آنکه عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی "عود" کنند یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد یا آنکه "عید" روز شریف و ارجمندی می‌تواند باشد. ‏از آیه "مائده" استفاده می‌شود که حضرت عیسی مسیح (ع) روز نزول مائده را که سال‌روز وقوع یک معجره الهی در تاریخ است، برای همه انسان‌ها "عید" قرار داده است تا این روز، آیت و حجتی از جانب خداوند برای مردمان در تمامی اعصار بوده باشد و به میمنت این پدیده پربرکت همه ساله شادمانی و خجستگی آن روز تکرار شود. ‏
از آنجا که "مائده" به معنای خوان پرنعمت، تنها دوبار در سوره مائده آمده است، می‌توان گفت؛ نزول رزق از آسمان به درخواست حضرت عیسی مسیح (ع) ویژگی خاصی داشته که به خاطر آن عنوان "مائده" را به خود گرفته است. ‏
راغب اصفهانی می‌گوید: "مائده طبق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام مائده گفته می شود." ‏بنابراین، عید در این آیه اشاره دارد به نزول یک برکت آسمانی در پوشش طبق یا طبق‌هایی از طعام و خوردنی که می‌تواند تکرار و بازگشت آن روز نیز همان برکات را به همراه داشته باشد و از این جهت، آیت و حجتی دیگر از جانب خداوند متعال برای انسان‌ها و فرصتی دیگر برای ایجاد ارتباط با خدا و ذکر و یاد او در دل ها و زبان ها باشد
واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه ۱۱۴ ، سوره مائده آمده است :

” عیسی‌ بن مریم گفت : بارالها ! پرودگارا ! برای ما از آسمان مائده ‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند ، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد .”



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:19 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است

آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد

آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد

آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه ۱۴۷ آمده که صد هزار می باشد.

آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای ۲۵۵۰۰ حرف می باشد

آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است

آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است

آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه

آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است

آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است

آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه ۹ سوره کهف می باشد.

آیا میدانید : در آیه ۶ سوره مائده مراحل وضو بیان شده است

آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.

آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود

آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت

آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت

آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه ۶۸ یوره نحل)

 



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:10 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

ظر ناپلئون درباره ی قرآن/ترجمه قرآن به زبان های اروپایی

نظر ناپلئون درباره ی قرآن
روزی ناپلئون، در حالی که به مسلمین می اندیشید، پرسید:
مرکز آنان(مسلمین) کجاست؟
گفتند: مصر
با مترجم به آن جا سفرکرد و به یکی از کتابخانه های قاهره رفت.
به مترجم گفت: مقداری قرآن بخوان.
او هم این آیه را، برایش خواند:

اِنَّ هذَا القُرآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤمِنینَبه راستی که این قرآن (خلق را به راه راست) هدایت می کند به آن چه که درست و محکم است و مؤمنان را بشارت می دهد.(1)
ناپلئون، تا صبح بیدار بود و به این آیه فکر می کرد.
چند روز به کتابخانه می رفت و در آیات پیرامون آن تفکّر می کرد و درباره ی آن می پرسید.
و بعد در جمع بزرگان مسیحی گفت:
اگر مسلمین از دستورات جامع آن استفاده کنند، هرگز روی ذلّت نخواهند دید و تا زمانی که قرآن بین آن ها حکومت کند (حکومت کند نه...) مسلمانان تسلیم ما غربی ها نخواهند شد؛ مگر این که بین آن ها و قرآن جدایی بیفکنیم.

ترجمه ي قرآن به زبان هاى اروپايى
1ـ روبرت كنت)
اوّلين ترجمه ي قرآن به زبان لاتين كه ابتدا زبان علمى اروپا بود در سال 1143 به قلم روبرت كنت انجام گرفت.

2ـ اربانيوس)كه از دانشمندان قرن هفدهم است، در سال 1613 ميلادى در لندن كتابى در اصول و قواعد زبان عربى نوشته و در همين اوقات قرآن مجيد را هم ترجمه كرده است.

3ـ انكلمان ابراهام)يكى از اروپائيان است كه در چاپ كلام الله مجيد اهتمام نموده و اين كتاب مقـدس را با مقدمه لاتـينى در سال 1694 ميلادى در هامبورك به طبع رسانيد.

4ـ بارتلمى سنت هيلر) مرد سياسى-وفيلسوف وخاورشناس معروف قرآن كريم را در سال 1865 به چاپ رسانيد و در همين سال كتاب «محمد و قرآن» را نوشته و در پاريس چاپ كرد.

5ـ كازيمرسكى)مستشرق لهستانى قرآن مجيد را به زبان فرانسه ترجمه و در سال 1840 به چاپ رسانيد.

6ـ گالاندانتون)از خاورشناسان فرانسه كه مترجم كتبى چند از فارسى و عربى است، قرآن مجيد را هم به زبان فرانسه ترجمه نموده است.

7ـ گوستاولوبون)دانشمند و فيلسوف معروف كه در كتاب خود بنام «تمدن عرب» قسمتى از آيات قرآنى را به فرانسه ترجمه كرده و در اطراف قرآن بحث و مطالعاتى نموده است.

8ـ پالمر)دانشمندوخاورشناس-انگليسى و استاد دانشگاه كمبريج كه قرآن مجيد را به انگليسى ترجمه نموده، و آن را منتشر كرده است.

9ـ ساوارى)دانشمند اروپايى نيز قرآن مجيد را ترجمه و به چاپ رسانده است.

10ـ مارديس)خاورشناس ويكى از دانشمندان آگاه به زبان قرآن بوده و اين كتاب ارزشمند يعنى قرآن كريم را ترجمه كرده.

 

1ـ سوره ی مبارکه ی اسراء، آیه ی شریفه ی 9.

 


تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 14:13 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

دعای مضطر

مالک بن دینار میگوید((به قصد حج مسافرت میکردم، در بیابان کلاغی را دیدم که در منقارش تکه نانی بودبا خودم گفتم:"یعنی چه ؟حتما حادثه ای پیش آمده که تکه نانی در منقار کلاغ است."دنبال کلاغ را گرفتم، دیدم کلاغ وارد غاری شد.وارد غار شدم.دیدم دست و پای مردی را بسته اند و به پشت انداخته اند.کلاغ برای او نان آورده و لقمه لقمه می کند و به او می دهد.به محض ورود من کلاغ رفت و دیگر برنگشت.به آن مرد گفتم:"تو کی هستی و از کجا می آیی؟"

گفت:"من به قصد حج بیرون آمدم و در این بیابان دزدها مرا گرفتند وتمام اموالم را تصاحب کردند.دستم وپایم را محکم بستند و مرا به این مکان انداختند.پنج روز گرسنگی را تحمل کردم تا اینکه در مقام دعا عرض کردم:ای خدایی که در قرآن می فرمایی((امن یجیب المضطر اذا دعاه)) (سوره نمل آیه62)ای کسی که دعای مضطر را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف میسازد، من مضطر و بیچاره ام، به من رحم کن.تا اینکه خداوند این کلاغ را به من رساند و هرروز مرا از غذا و آب سیراب میکند.



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 14:11 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

چرا سوره توبه ((بسم الله)) ندارد؟

پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

مرحوم طبرسی  از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

 



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 9:1 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا
.: Weblog Themes By : VioletSkin.lxb.ir :.